Saturday, January 24, 2009

m I $ e r @ b L 3 ..

Date : 25 Jan 2009

Title : Miserable... Andai itu takdirNya..


hehe.. aku amik tajuk novel... Andai itu takdirNya.... ( antara novel yg aku baru baca beberapa hari lepas...)

ni aku nak cite apa yg blaku kat aku arini...

SEPATUTNYA.... aku naik bas untuk balik kampung...

TAPI aku TERTINGGAL BAS!! so dengan rasminya aku masih kat umah sewa ni...!! warghh!! balik raya cina plak tu... seminggu cuti... rase nak nangis je.. dah la aku balik kampung lambat... nak kena balik melaka awal 3 hari plak tu.. sebab tibe2 lectr nk wat kursus cerap bintang+matahari... yang berkaitan dengan astronomi la.. sebab sem nie.. blaja benda alah ni..

aku pn cepat la tepon parents aku..suara control cool abis la..." Abah.. Ana tertinggal bas! Hurmm.. camne nie..?" Pas kne soal siasat sekejap.. Abah pn suggest.. " gie try tanya kat kaunter.. ada ticket bas petang nie x?"

Nak je keluar rumah.. aku terus tekan lock.. Then tutup pintu.. sambil ckp.. " Zie.. mane kunci?" Zie ckap.. "ade kat tepi pintu la.." Aku terkejut.. "Ha? Ingatkan u dah amik... I ingatkan u dh pegang kunci.." ALAMAK..
Nape ni jd cmni plak.. Adeish. Xkan nak dok lua kot... Pastu.. cepat2 tanya tuan rumah.. die ade kunci spare x.. Nasib baik.. ADA!! s e l a m a t...

then.. aku pn pergi la kat kaunter trans. Berdebar2.. orang ramai gile beratur nak beli ticket.. yela.. sume org nak balik... Bila sampai turn aku, aku pn cepat2 ckap... " Akak, saya tertinggal bas td.. ticket petang nie ade x?" Akak tu pandang aku then cakap.. "ticket SUME ABIS dik.. Kalo ade pn.. hari rabu ni je.."

"Hah? Aku wat muke x percaya.. hari RABU? Senyap2 aku kira dalam hati.. 'Ahad.. Isnin.. Selasa.. Rabu.. Ya Allah takkan la nak balik ari rabu.. x berbaloi langsung.. aku nak balik melaka ari Jumaat plak tu.. macam balik weekend la plak..'
Mata aku mula berair... Ala.. nak balik.. then.. akak tu sruh datang gak petang ni.. try tnye kalo driver bas nak tolong ke nti.. Hurm.. tawakal je la.. Kita tgk la petang nie mcm mane.. ( Ya ALLAH.. bantulah hamba Mu ini.. perkenankanlah doaku.. Amin2.. ya Rabbal Alamin..)

Aku try telefon pakcik aku yg blum balik.. ade kat Johor.. yang lain sume dah balik kampung.. " Pektam, ana nk tanye ni.. balik bila la? " Suara pektam yg mcm org demam tu pn jawab.. "Pektam pn xsure lagi.. balik bile.. MAYBE X BALIK... "
'oh.. tidak.. terlepas peluang aku nk tumpang balik..'
Knape susah sangat nk balik kali ni...

pastu.. aku jalan2 nak keluar dari Melaka Central tu.. then aku nampak skaf tudung yg mcm adik aku nak, price tag tulis.. RM3 - 1 , RM5 -2.. So, aku pn amik la.. 2 trus.. senang..Murah la gak.. pastu bila nak bayar.. akak tu cakap.. satu RM4, kalo 2 RM8.. "Eh?? tapi tulis lain?" Akak tu pn explain.. YANG TU.. LAIN DIK." " Oh.. ok.. kalo cmtu..saya amik 1 je la.."
Akak ni pn 1, letak la harga btol2.. Kan dah confuse aku ni..

Pastu.. aku pn gi la Pasar teman Zie beli ikan.Orang punya la ramai kat pasar tu.
Pastu.. Zie pn pilh ikan selar kuning.. 1/2 kilo.. Aku ingatkan rm5 je.. yela.. ade 4 ekor je ikan tu..
bila bayar.. RM 8! 'Btol ke ni..? MAHALNYE!' cakap dlm ati jela.. maksudnya sekilo RM16.. Aku pn xbrape pasti sangat harga ikan2 ni...Tapi bile Zie call mak die tanye harga ikan bape...Husihh.. sabar je la Zie.. kalo kena tipu.. hurm..

Pastu.. aku pn ckap Zie.. 'Jom balik jela.. tapi before balik.. Ingat nak keluar duit dulu kat Bukit Baru" yela, dekat ng umah.. kalo nak gie Tesco cam leceh plak.

Sampai kat ATM,aku cam x percaye je.. ATM plak HABIS DUIT!! " Bila aku cakap, Zie wat muka x percaya.. "Btol ke ni?" Yup! mmg btol pn.. H A B I S..

Memandangkan duit dalam purse aku mmg tinggal bape belas ringgit je..aku mmg kena keluarkan duit.. kalo driver bas nanti mintak bayar ntah bape ringgit nanti.. camne..? So, TERPAKSA keluarkan duit gak..

So, pergila ATM BSN kat Jalan Munsyi.. ALHAMDULILLAH.. Nasib baik ade..

Kitorang pn teruslah balik.. dengan perasaan berbelah bahagi..dan persoalan
K E N A P A E K??


** Bila aku fikir balik..Mungkin hari ini, PENGAJARAN + INGATAN buat aku.. Xsemua yang kita rancang boleh berjalan macam mane kita harapkan.. Sebab yang pasti.. ALLAH S.W.T tahu apa yang terbaik untuk aku..
Aku redha dengan segala yang telah ditentukan oleh Nya.. Tapi, aku sangat2 berharap.. agar aku boleh pulang ke kampung petang ni.. atau esok.. dengan S E L A M A T..

Okey kengkawan sekalian.. sebelum aku end..aku minta maaf kalo aku ada buat silap yang aku sedar ataupun x sedar.. Aku ada sakitkan hati korang ke.. AKU MINTAK MAAF.. Halalkan untuk segala perkara yang pernah aku buat/guna dengan korang...
Semoga korang sntiasa sihat dan diredhai Nya.. Amin..

Semoga berjumpa lagi!! bye.. Assalamualaikum w.b.t ..




~~~andai itu takdirNYa~~~

10 comments:

:missy najlaa: said...

jauh dlm sudut hati ak,tmbul rs empati utk ko na..

tapi,bab tetggl bas tuh,mst online mcm nak rak punye pasal nie.then,x tebgn..kan?kan?

Anonymous said...

yana. penah jugak mengalami hari malang! tensen kan. tp ade hikmah di sebaliknye. hehe.

~ yanna ~ said...

to missy najlaa :
actually memang aku sengaja xtido malam tu.. yela.. bas kul 8 pagi..
so.. pkul 7 lebih nak gerak..

aku mmg berkobar2 xnak tido..
tapi pas je subuh.. aku tertido la..kerana kepenatan+mengantuk yang teramat..

oleh yang demikian cik najlaa.. ku pun tertinggal la bas..

tp alhamdulillah..petang tu.. dapat la bas.. pas wat muke sedih kat driver.. n kne la bayar extra kat die..

~ yanna ~ said...

to yatiesamsul :

hehe.. malang ke?? xdela malang sangat.. sebab dapat gak balik umah!! hehe...

Anonymous said...

hihi. xla malang sgt kan. yanaaaaaaa, sy ade theme br. sukeeee! haha. tibe je.

Anonymous said...

huk3x...sib bk ko dpt gak balik...
weyh..aq nk gak cerap bintang..siot sungguh

~ yanna ~ said...

hehe.. yatie... dh tgk.. simple n nice!!

~ yanna ~ said...

to faiz...
best gle dapat cerap bintang!
tgk constellations sume2..
sistok best..^-^

Yg bagi talk nie..he's one of the astronomers yg terkenal kat Msia nie.. nti pasal astronomi ni.. aku update later k..
busy r skang ni...huhu

hidayatito said...

siannya yana...sabor ye..setuju ngan yatie,ade hikmahnye disebaliknye:)

~ yanna ~ said...

thanks heeda.. xde la.. yana ok je... =)